Σελίδες

Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ -: Τα μυστικά του Παρθενώνα

  

Τρίτη, 15 Μαΐου 2012


Παρθενώνας: ένα αρχιτεκτονικό και καλλιτεχνικό αριστούργημα της Αρχαιότητας

Η μεγέθυνση της ανωτέρω φωτογραφίας όπου φαίνεται καλύτερα η καμπυλότητα του στυλοβάτου.Ο Παρθενών, το αρχιτεκτονικό και καλλιτεχνικό αριστούργημα της ελληνικής κλασσικής περιόδου πέρα από την λαμπρότητα που εκπέμπει, ακόμη και στην κατάσταση όπου βρίσκεται σήμερα, μαγνητίζει τους μελετητές όλου του κόσμου με τις πρωτοποριακές για την εποχή εκείνη, αρχιτεκτονικές του ιδιαιτερότητες: την καμπυλότητα των γραμμών του και τις προοπτικές οπταπάτες (οφθαλμαπάτες).



Αυτή την άλλη όψη του Παρθενώνος, την άγνωστη κυρίως στο ευρύ κοινό , θα προσπαθήσουμε να αποκαλύψουμε. Οι γραμμές του Παρθενώνος, είτε οριζόντιες, είτε κάθετες, δίδουν όλες την εντύπωσιν της ευθείας. Και όμως ουδεμία απολύτως οριζόντια ευθεία και ουδεμία αυστηρώς κάθετος υπάρχει.

Ανάλογος είναι η καμπυλότης των επιστυλίων ( η μαρμάρινη δοκός που τοποθετείται πάνω στους στύλους ) . Με τας ελαφροτάτας ταύτας καμπυλώσεις τας οποίας πρώτος εμελέτησεν ο Άγγλος Penrose ( 1851 ), το μέγα οικοδόμημα αποκτά μίαν ελαστικότητα και ένα φτερούγισμα προς τα άνω.
(Σχέδιο 2)

Η επιφάνεια του στυλοβάτου

( η βάση όπου πατούν οι κίονες ) έχει μίαν ελαφροτάτην έξαρσιν εις εκάστην μακράν πλευράν, εις το μέσον, μετρούσαν μόλις 8 εκατοστά του μέτρου, τα οποία σβήνουν και χάνονται ομαλά μέσα εις τα 70 περίπου μέτρα του μήκους του στυλοβάτου.

Οι δε κίονες ενώ βαίνουν από της βάσεως προς το κιονό- κρανον λεπτυνόμενοι, ολίγον προ του μέσου υφίσταται μίαν αρκετά αισθητή εξόγκωσιν, την οποίαν οι αρχαίοι Έλληνες ωνόμαζαν " ένταση " , η οποία δημιουργεί επίσης καμπυλότητα ( ΕΙΚ.5 ).
Κατά τον 1ον μ.Χ. αιώνα ο μαθηματικός Ηλιόδωρος ο Λαρισαίος ( ή ο υιός του Δαμι- ανός ) έγραψε, ότι κάθε ευθύγραμμος κύλινδρος φαίνεται ισχνότερος κατά το μέσον και έχει ανάγκη παχύνσεως, ώστε να αποφευχθεί η άσχημη αυτή αισθητική εντύπωση.

Πλην τούτου οι κίονες κλίνουν ελαφρώς προς τα μέσα , εις τρόπον ώστε εάν νοερώς τους επεκτείνωμεν εις το άπειρον, θα σχηματισθή πυραμίδα.( φανταστική απεικόνιση, σχέδιο 4 )

Το επιστύλιο παρουσιάζει στο σύνολό του μείωση προς τα άνω και σχήμα στενουμένου τραπεζίου. Η προς τα έσω κλίσις της εξωτερικής επιφανείας του επιστυλίου, η οποία συνεχίζεται και εις την ζωοφόρον ( η ανάγλυφη ταινία πάνω από το επιστύλιο ) ή εις τα τρίγλυφα και τις μετόπες, αποδεικνύει την επικρατούσα εις όλο το κτίριο μείωση δηλαδή την στένωση αυτού προς τα άνω. Πρέπει δε να σημειωθεί, ότι η μείωση αυτή δεν εξυψώνει μόνο το κτίριο, αλλά έχει ως αποτέλεσμα να καταβιβάζει το κέντρο βάρους αυτού προς την γη, και ένεκα τούτου να καθιστά απαραίτητο την ύπαρξη καμπυλότητας εις τον στυλοβάτη, ίνα ούτος δια μιας ανώσεως, το αναβιβάσει, αισθητικώς υψηλότερον. !
Αφ` ετέρου η προς τον σηκόν ( εσωτερικόν του ναού ) κλίση όλων των κιόνων, αντιδρώσα προς την άνωση του στυλοβάτου τείνει να ανοίξει το κτίριο προς τα άνω, δίκην ριπιδίου ( κατά το σχήμα της βεντάλιας ). Οι παρατιθέμενες εικόνες παριστώσιν η μεν Α την οφθαλμαπάτη, στην περίπτωση που οι γραμμές του Παρθενώνος θα ήταν ευθείες, η δε Β την δια της προς τα έσω κλίσεως των κιόνων και της καμπυλότητος του στυλοβάτου, διόρθωσιν αυτής.

Όσον αφορά και το ολικό μήκος του επιστυλίου των στενών πλευρών, τούτο είναι μικρότερο του μήκους του στυλοβάτου. Προς την ελαφροτάτην ταύτην φοράν προς τα μέσα αντιδρά η στέγη με τα γείσα, η οποία χύνεται ελαφρώς λοξά προς τα έξω.
Ο αρχιτέκτων Βιτρούβιος κατά τον 1ον π.Χ. αιώνα αφ` ετέρου λέγει ρητώς, ότι η διόγκωση του κίονος εκδηλώνει σαφέστερα τις εσωτερικές του κορμού δρώσες δυνάμεις του και αντεπεξέρχεται εις την πίεση των υπέρθεν μερών. Ώστε και η όλη διαμόρφωση του κίονος είναι ανθρωπομορφική, έτσι και η ένταση του κορμού τους ανθρωπίνους μυς είχε ως πρότυπο.

Η οπτική αυτή ψευδαίσθηση δικαιολογείται από την Φυσιολογία, επειδή οι οφθαλμοί του ανθρώπου, ένεκα της φυσικής θέσεως των βολβών του, συγκλίνουν κάτω και άνω του ορίζοντος για να παρατηρήσουν κάτι και μόνο όταν υφίσταται η εκ της εντάσεως εύρυνση βλέπουν τις πλευρές του κυλίνδρου κατακόρυφες και επομένως και τις πλευρές του κίονος ευθύγραμμες. Οι οφθαλμοί λοιπόν απαιτούν την ένταση του κίονος. (για παράδειγμα του τρόπου που αντιλαμβανόμαστε τις ευθείες ως καμπύλες βλ. την προσθήκη στο κάτω τμήμα της παρούσας σελίδος)

Προοπτική οπταπάτη, παράγεται και εκ της μειώσεως του δωρικού κορμού. Είναι γεγονός λέει ο Aug.Thiersch, διάσημος Γερμανός αρχιτέκτων και οπτικός εμπειρογνώμων, ότι η άνω διάμετρος κιόνων ισχυράς μειώσεως φαίνεται πάντοτε μεγαλυτέρα από όσον πράγματι είναι, καθώς και η εντύπωση προοπτικής μεγαλυτέρου ύψους του κορμού ! Πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη οπταπάτη απαντάται στην περίπτωση μεγάλων διαστάσεων κιόνων και αυτό γιατί λόγω της φύσεως του οφθαλμού μας, η εκτίμηση των αποστάσεων για μεγάλης κλίμακος έργα είναι πολύ δυσκολοτέρα απ`ότι για μικράς κλίμακος. Όσο δε περισσότερο κοιτάζουμε προς τα πάνω τόσο ευκολότερα απατώμεθα.

Το φως παιγνιδίζει κατά ποικίλους τρόπους, στο κυματοειδές ανάπτυγμα των ραβδωτών κιόνων, δημιουργώντας αντιθέσεις σκιοφωτισμού, οι οποίες τονίζουν τις ακμές και πλάθουν τον κύλινδρο του κορμού εμφαντικότερο.
Τελικώς η απόκλιση αυτή από την ευθείαν προσδίδει εις ολόκληρον το αθάνατον έργον κάτι το χυμώδες μιας ζώσης βλαστήσεως. Οι αρχιτέκτονες Ικτίνος, Καλλικράτης και Καρπίων για να επιτύχουν αυτό το μοναδικό αισθητικό αποτέλεσμα στηρίχθηκαν στα γερά θεμέλια της υψηλής επιστημονικής γνώσεως που ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ κατέκτησε μέσα στους αιώνες τιμώντας παράλληλα το ρητό εκείνο :

" Αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων μηδέ γένος πατέρων αισχυνέμεν "
Ομήρου Ιλιάδα Ζ΄, στίχ. 208 .

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα επισκεφθείτε τον Ιερό Βράχο της Ακροπόλεως μην αφεθείτε μόνο στην αισθητική μεγαλοπρέπεια του Παρθενώνος, ανακαλύψτε την !
πηγές 
http://logioshermes.blogspot.com/2012/05/blog-post_1292.html
http://www.promitheasblog.com/ 
http://www.istorikathemata.com/2012/05/blog-post_14.html
You might also like:


================================
Τα μυστικά του Παρθενώναhttp://acropolis-virtualtour.gr/index.html
{Ανοίξετε  την  ιστοσελίδα αυτή}
======================= 
                     H  ΣΟΦΙΑ   ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ

Ο κατά Σωκράτη ορισμός του μορφωμένου ανθρώπου:   Όταν ρωτήσανε τονΣωκράτη να τους δώσει τον ορισμό του μορφωμένου ανθρώπου, 
Δεν ανέφερε τίποτε για την συσσώρευση γνώσεων.  «Η  μόρφωση είπε, είναι θέμα συμπεριφοράς... 
Ποιους ανθρώπους λοιπόν θεωρώ μορφωμένους; 1.    Πρώτα απ'όλους αυτούς  που ελέγχουν δυσάρεστες καταστάσεις , αντί να ελέγχονται από αυτές... 2.    Αυτούς που αντιμετωπίζουν όλα τα γεγονότα με γενναιότητα  & λογική.. 3.    Αυτούς που είναι έντιμοι σε όλες τους τις συνδιαλλαγές.. 4.    Αυτούς που αντιμετωπίζουν γεγονότα δυσάρεστα και ανθρώπους αντιπαθείς καλοπροαίρετα.. 5.    Αυτούς που ελέγχουν τις απολαύσεις τους.. 6.    Αυτούς πουδεν νικήθηκαν από τις ατυχίες  & τις αποτυχίες τους.. 7.    Τελικά αυτούς που δεν έχουν φθαρεί από τις επιτυχίες και την δόξα τους...»    


==============================================


ΜΟΥΣΕΙΟ  ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

==============================================                                                                                                                                          

============================================== 



======================================================================== 


=

====================================================================== 

THE ACROPOLIS MUSEUM



Museum History:
The monuments of the Acropolis have  withstood the ravages of past centuries,  both of ancient times and those of the  Middle Ages. Learn more about the  Museum history.
Permanent Collections:
The Acropolis Museum is an  archaeological site-specific museum,  housing the most famous works of  classical antiquity. These works are artistic expressions of a deep political  change that transformed the ancient city  of Athens during the 5th century BC,  subsequently marking entire areas from  antiquity to modernity.
A Day at the Acropolis Museum:
  1. Spend a day with us at the Acropolis 

  2. Museum, enjoying a range of activities
  3.  
  4. such as strolling through the galleries, 

  5. watching the conservation of the 

  6. Caryatids, browsing through books 

  7. relating to the Parthenon etc.
  8. Every Saturday and every Sunday, the 

  9. Acropolis Museum welcomes visitors to 

  10. its Virtual Reality Theater to learn more 

  11. about the Acropolis monuments from 

  12. brief 3D video screenings.
  13. Families are invited to take a walk around 

  14. the Museum aided by backpack

  15.  materials and try to remember myths 

  16. from the life of Athena, patron of the 

  17. city and Goddess of wisdom, culture 

  18. and the arts.
  19. Brief presentations by Museum 

  20. Archaeologists-Hosts are held in Greek 

  21. and English every Friday, Saturday and

  22.  Sunday.
  23. Take a rest at the Museum Cafe and 

  24. Restaurant, while enjoying the view of 

  25. the archeological excavation and the 

  26. breathtaking view of the ancient hills of Athens.
Google Art Project:
Tour virtually the Archaic Gallery and the   Parthenon Gallery.  The "walk-through"  feature of the project uses Google's  Street View technology. Explore physical  and contextual information provided  about the collection  of the Acropolis  Museum. The virtual  images of artworks  are reproduced at  extremely high quality.
Education:
  1. Schools and Teachers

    Have a look at the available educational 

    programs. The Museum aims to bring 

    schools and students into close contact 

    with ancient Greek civilization and the 

    Museum exhibits.
Temporary Exhibitions:
Pericles, Son of Xanthippos (from  20/6/2010 to 31/1/2011)

TO ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ




Το Μουσείο:
Ιστορία
Τα μνημεία της Ακρόπολης άντεξαν στις  καταστροφές που συνέβησαν τόσο στους αρχαίους χρόνους όσο και στο Μεσαίωνα. Διαβάστε περισσότερα για την ιστορία  του Μουσείου.
Μόνιμες Συλλογές:
Το Μουσείο Ακρόπολης είναι ένα θεματικό αρχαιολογικό μουσείο, το οποίο στεγάζει τα διασημότερα έργα της κλασικής  αρχαιότητας. Τα έργα αυτά αποτελούν την  καλλιτεχνική έκφραση εκείνων των  πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών που  μεταμόρφωσαν την αρχαία πόλη της Αθήνας κατά τον 5ο αιώνα π.Χ. και  σημάδεψαν ολόκληρες ιστορικές  περιόδους από την αρχαιότητα μέχρι την  σύγχρονη εποχή.
Μια Μέρα στο Μουσείο Ακρόπολης:
  1. Μια Μέρα στο Μουσείο Ακρόπολης

    Το Μουσείο Ακρόπολης προσκαλεί 

    μικρούς και μεγάλους να περάσουν 

    ευχάριστα μια ολόκληρη μέρα στους

     χώρους του, μέσα από αρχαιολογικά

    παιχνίδια για όλη την οικογένεια, 

    παρακολούθηση συντήρησης γλυπτών,

     θεματικές παρουσιάσεις εκθεμάτων, 

    άνετο αναγνωστήριο με θέα τον Παρθενώνα κ.α.
  2. Τρισδιάστατες Προβολές

    Κάθε Σάββατο και Κυριακή, το Μουσείο 

    Ακρόπολης καλωσορίζει τους επισκέπτες 

    στην Αίθουσα Εικονικής 

    Πραγματικότητας, προκειμένου να 

    μάθουν περισσότερα για τα μνημεία της 

    Ακρόπολης μέσα από τρισδιάστατες 

    προβολές.
  3. Οικογενειακά Παιχνίδια

    Το Μουσείο Ακρόπολης προσκαλεί τις 

    οικογένειες να γνωρίσουν τη θεά Αθηνά 

    και τα σύμβολά της, μέσα από 3 

    διαφορετικά παιχνίδια αναγνώρισής της 

    μέσα στους εκθεσιακούς χώρους.
  4. Θεματικές Παρουσιάσεις

    Σύντομες θεματικές παρουσιάσεις από

     τους Αρχαιολόγους-Φροντιστές 

    πραγματοποιούνται στα ελληνικά και στα

     αγγλικά κάθε Παρασκευή, Σάββατο και 

    Κυριακή.
  5. Καφέ και Εστιατόριο

    Στο ισόγειο του Μουσείου λειτουργεί καφέ

     που το γυάλινο δάπεδό του επιτρέπει τη 

    θέαση στην αρχαιολογική ανασκαφή. 

    Στον δεύτερο όροφο λειτουργεί εστιατόριο 

    με πανοραμική θέα στην Ακρόπολη.
Google Art Project:
Περιηγηθείτε πανοραμικά στην Αίθουσα  των Αρχαϊκών Έργων και στην Αίθουσα  του Παρθενώνα, χρησιμοποιώντας την  ειδική τεχνολογία Street View εσωτερικού  χώρου. Ανακαλύψτε και δείτε με  εξαιρετική λεπτομέρεια επιλεγμένα  εκθέματα του Μουσείου μέσω της  εφαρμογής Google Art Project.
Εκπαίδευση:
  1. Σχολεία και Εκπαιδευτικοί

    Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του 

    Μουσείου έχουν σαν στόχο τη 

    δημιουργική επαφή των παιδιών με τον 

    αρχαίο πολιτισμό, αλλά και με τους 

    χώρους του Μουσείου.
  2. Εκπαιδευτικό Υλικό

    Ενημερωθείτε για το διαθέσιμο


     εκπαιδευτικό υλικό, όπως «Τα γλυπτά του 

    Παρθενώνα», την «Ψηφιακή Εφαρμογή 

    της Zωφόρου του Παρθενώνα», την 

    εφαρμογή «Αθηνά, η θεά της

     Ακρόπολης», τα Εκπαιδευτικά Έντυπα και 

    τις Εκπαιδευτικές Μουσειοσκευές.


Ο Παρθενώνας Της Ρόδου Από Μέσα

rodos_spitoskylo_01
Μπορεί να έχασε στην ψηφοφορία για το Χρυσό Τούβλο 2012, μα θα ζήσει στις καρδιές μας για παντοτινά: Το πορφυρό μικροπαρθενωνάκι στη Ρόδο το έχεις δει και το έχεις χαρεί εδώ στο σπιτόσκυλο, μα πάντα είχες την απορία: Ποιος; Γιατί; Και πώς είναι άραγες από μέσα; Τρεις απορίες.
Οι δύο πρώτες απαντώνται γλαφυρά -και με την ευγνωμοσύνη που του πρέπει- εδώ.
Είναι έργο ιδιώτη... καλλιτέχνη, λογοτέχνη, επιστήμονα, γνωστού στην κοινωνία μας για τις Πανελλήνιες και Διεθνείς βραβεύσεις του στην ποίηση. Λογοτεχνικό του ψευδώνυμο “Ανακρέων Δαυλής ο Ρόδιος”. Ναι, του συγχωριανού μας κ. Σπύρου Κατσούρη.
Μπράβο στο σπιτοσκυλοφάν Κώστα που το 'στειλε. Και μπράβο και στο Σπύρο το Κατσούρη. Η τρίτη, η φλέγουσα, ευθύς αμέσως:

Ακόμα περισσότερες φωτογραφίες σ' αυτό το αχανές, απολαυστικό Google+ album.